گروه ادبیات استان همدان
 
 
ادبیات ، شعر ، داستان ، سوال ، نظر
 
ضمن عرض سلام واحترام گروه ادبیات آموزش وپرورش ناحیه2 همدان برگزار می کند :


جلسه گرو ه آموزشی   زمان :سه شنبه 19/2 1390 ساعت ۴ بعداز ظهر  

                            مکان:دبیرستان حاج بابایی واقع در اول خیابان تختی


دستور جلسه:1-بیان نکاتی درمورد چگونگی طرح سوالات خرداد ماه وبارم بندی آنها


                   ۲- -ارایه ی مقاله توسط همکاران

                        ۳-سخنرانی خانم دکتر اصغری


                  ۴-برگزاری آزمون عملی از همکاران


                ۵-برگزاری کاگاه آموزشی(گواهی مهارت)


                ۶-لوح تقدیر به همکاران فعال

 

 

 

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1391ساعت 16:1  توسط ناحیه 2  | 
ضمن عرض سلام واحترام گروه ادبیات آموزش وپرورش ناحیه2 همدان برگزار می کند :


جلسه گرو ه آموزشی   زمان :سه شنبه 19  /1391/2ساعت ۴ بعداز ظهر  

                            مکان:دبیرستان حاج بابایی واقع در اول خیابان تختی


دستور جلسه:1-بیان نکاتی درمورد چگونگی طرح سوالات خرداد ماه وبارم بندی آنها


                   ۲- -ارایه ی مقاله توسط همکاران

                        ۳-سخنرانی خانم دکتر اصغری


                  ۴-برگزاری آزمون عملی از همکاران


                ۵-برگزاری کاگاه آموزشی(گواهی مهارت)


                ۶-لوح تقدیر به همکاران فعال

 |+| نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1391ساعت 23:55  توسط ناحیه 2  | 
              گروه ادبیات ناحیه ۲ همدان


moalem کارت پستال تبریک روز معلم

 |+| نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم اردیبهشت 1391ساعت 9:53  توسط ناحیه 2  | 

بسم الله الرحمن الرحیم

سازمان آموزش و پرورش استان همدان

آموزش و پرورش ناحیه ی دو همدان

 عنوان مقاله:

 واژه سازی

امکانات و موانع در زبان فارسی 

 تهیه کننده:

سها صارمی شهاب

دبیر زبان و ادبیات فارسی

دبیرستان های ایثارگران و شهدای جاوید الاثر

 سال تحصیلی 91-1390

 مقدمه:

مواجهه زبان فارسي با فرهنگ و تمدن جديد آن را با مشكلي بزرگ روبرو ساخته است كه همانا بيان مفاهيم علمي و فني و فرهنگي جديد است . آن چه را علم و فرهنگ نوين مي خوانيم در اروپا با عصر نوزايي آغاز شد.



ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  جمعه هشتم اردیبهشت 1391ساعت 12:55  توسط ناحیه 2  | 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391ساعت 18:52  توسط ناحیه 2  | 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391ساعت 18:47  توسط ناحیه 2  | 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391ساعت 18:46  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391ساعت 1:5  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391ساعت 1:3  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391ساعت 0:58  توسط ناحیه 2  | 

 ده نامه سرایی

ده نامه چیست؟ده نامه منظومه ایست مثنوی درشرح عشق وعاشقی.این نوع منظومه درقرن هشتم هجری روایی گرفت.ازهفت منظومه ای که هم اکنون به نام ده نامه شناخته ودر دست است،شش منظومه درقرن هشتم وفقط یکی از آنها درقرن نهم سروده شده است.شش منظومه متعلق به قرن هشتم در بحرهزج ویک منظومه مربوط به قرن نهم دربحرخفیف است.

این منظومه ها دارای آرایشی خاص است.گذشته از مطالبی که با عنوان های ویژه در آغاز وانجام منظومه می آید درمتن آن غالباً(عبید زاکانی در عشاق نامه آرایشی دیگر کرده است) پنج نامه ازسوی عاشق به معشوق وپنج نامه از معشوق درپاسخ نامه های  عاشق رد وبدل میشود.

هریک از نامه ها نیزبا مقدمات ومؤخراتی همراه است ودرمتن هرنامه هم غزلی بروزن منظومه با رعایت قافیه سروده شده است.نامه بردست یکی ازعناصرطبیعت مانند باد وآفتاب یا مصنوعات بشری همچون شانه و آینه فرستاده میشود. درمتن نامه عاشق دلداگی خود را به معشوق شرح میدهد و معشوق نیزبا سنگدلی تمام پاسخ میگوید ولی سرانجام در نتیجه پایداری عاشق و زاری های او معشوق بر سر مهرمی آید و ازسخنان انجامین وی معلوم میشود که آن همه ناز برای آزمودن عاشق بوده است نه آزار وی،وچون عاشق از بوته آزمون شایسته و خالص به در آمده معشوق او را لایق عشق خود دیده وپذیرفته است.


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391ساعت 0:53  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391ساعت 0:26  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه دوم اسفند 1390ساعت 10:46  توسط ناحیه 2  | 

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه دوم اسفند 1390ساعت 10:42  توسط ناحیه 2  | 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه دوم اسفند 1390ساعت 10:41  توسط ناحیه 2  | 

 

الهي من نه آنم كه ز فيض نگهت چشم بپوشم/

نه توآني كه گدا راننوازي به نگاهي/

در اگر باز نگردد،نروم بازبه جايي/

پشت ديوار نشينم چو گدا/

كس به غير از تو نخواهم،چه بخواهي چه نخواهي/

باز كن اين در،كه جز اين خانه مرا نيست پناهی.

 |+| نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم مرداد 1390ساعت 20:3  توسط ناحیه 2  | 

ارائه الگوهاي تدريس در درس ادبيات توسط آقاي خسروي سرگروه ناحيه 2 استان همدان در جلسه گروه هاي آموزشي

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

همايش بزرگداشت نيما با سخنراني و ارائه شعر آقاي شكوري از استان تهران در ارديبهشت 1390 در گروه آموزشي ادبيات ناحيه 2 همدان

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

ارائه مقاله توسط خانم مريم ناظم در همايش ارديبهشت 90 گروه آموزشي ناحيه 2 همدان

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

اهدا لوح تقدير و هدايا به دبيران فعال در گروه ادبيات ناحيه 2 استان همدان ارديبهشت 90

 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم خرداد 1390ساعت 19:1  توسط ناحیه 2  | 

نام و نام خانوادگي: علي ثابتي صالح

كارشناس ارشد زبان و ادبيّات فارسي

دبير مدارس متوسّطه‌ي ناحيه‌ي 2 شهرستان همدان

سابقه‌ي تدريس: 29 سال

محل اخذ مدرك: تهران

چکیده:

 سوگمندانه باید گفت که تاکنون تعریف جامع و مانعی از مَثَل نشده است. بسیاری از کنایات، اندرزها، حکمت عامّه و ... نیز به نام امثال در فرهنگ­ها و کتاب­ها به گونه­ای غیر علمی جای گرفته و درمیان مردم رواج یافته است امّا هیچ یک به دلیل نداشتن وجه استعاری، مَثَل محسوب نمی­شوند. هدف از تدوین این مقاله، تبیین جایگاه ارسال المَثَل در آرایه­های ادبی، تعریف لغوی و اصطلاحی مَثَل، تحلیل رویکردهای مختلف ارسال المَثَل و سرانجام ارائه­ی تعریفی جامع و مانع از مَثَل با بیان مصادیق و شواهدی از اشعار مفتون همدانی برای رویکردهای ارائه شده با استفاده از روش پژوهش کتابخانه­ای است. بی گمان نیتجه­ی این ارزیابی، هدایت درست پژوهش­ها درباره­ی« امثال» را         به دنبال خواهد داشت و به فهم بهتر مَثَل کمک خواهد کرد.


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه هفدهم خرداد 1390ساعت 9:18  توسط ناحیه 2  | 
دوشنبه ۱۹ /۲/۹۰

-پخش کلیپ قرآن وسرود ملی

-گزارش عملکرد گروه

-سخنرانی اقای خسروی پیرامون روش های تدریس و الگو های یادگیری همراه دیتا.

-سحنرانی اقای شاکری(از دبیران وشاعران برجسته تهران)پیرامون ارایه های ادبی به شکل مناظره با همکاران

-ارائه ی مقاله توسط خانم ناظم.

-اجرای درس نامه ی الکترونیکی ارایه های ادبی تسط خانم میرزاجانی

-تقدیر وتشکر از همکاران فعال در گروه با اهدا لوح تقدیر وهدایا

 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1390ساعت 8:24  توسط ناحیه 2  | 

نگارش:

رضوان غلامعلی

 

دبیر ادبیات ناحیه دو2 همدان

چکيده

اين مقاله براي بررسي تأثيرِ محتواييِ سبک خراساني بر قصايد ملک­الشّعرا­ بهار و اشعار مهدي اخوان ثالث، پس از نگاهي اجمالي به زندگي اين دو شاعر و معرفّي مختصر سبک خراساني، سه ويژگي برجسته­ي محتوايي در سبک خراساني شامل واقع­گرايي، اشاره به عقايد مزديسني و جنبه­ي تعليمي را در اشعار آنها کاويده است. ضمناً در هر قسمت از شاعران  کهن سبک خراساني هم غافل نبوده است. آوردن نمونه­هاي شعري به جذابيت اين مقاله کمک شاياني کرده است.

 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم اردیبهشت 1390ساعت 8:51  توسط ناحیه 2  | 
هفته ی بزرگداشت مقام معلم راتبریک عرض می نماییم.

 |+| نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم اردیبهشت 1390ساعت 8:45  توسط ناحیه 2  | 

 خانم معصومه کیاهی دبیرناحیه ۲

سیمین دانشور یكی از نویسندگان بعد از جریان مشروطیت در ایران است كه به عنوان اولین زن ایرانی وارد عرصه‌ی ادبیات ایران شد.
سیمین، در سال 1300 در شهر شاعرپرور شیراز چشم به جهان گشود. پدرش دكتر محمدعلی دانشور. پزشك بود و مادرش قمرالسلطنه حكمت بود كه مدتی هم مدیر هنرستان دخترانه هنرهای شیراز بود و به حرفه‌ی نقاشی مشغول بود.
سیمین سه برادر و دو خواهر داشت و در خانواده‌ای اهل ذوق و هنر پرورش یافت.
دوران ابتدایی و متوسطه را در مدرسه‌ی انگلیسی «مهر آئین» به تحصیل پرداخت و در امتحانات نهایی شاگرد اول سراسر كشور شد. از همین رو، در دانشكده‌ی ادبیات دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد و در مدرسه‌ای آمریكایی در تهران اقامت گزید.

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم فروردین 1390ساعت 18:43  توسط ناحیه 2  | 
 

 سال نو را خدمت دبیران محترم ادبیات تبریک عرض می نماییم.

 

شما بی گمان آیه های یقین اید

مبارک یقین ها مبارک گمان ها

مبارک بهاری که در برگ برگش

نشانی ست از جلوه ی بی نشان ها

بهاری که زیباست چون نسترن ها

بهاری که غوغاست چون ارغوان ها

علیرضا قزوه

 |+| نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم فروردین 1390ساعت 10:42  توسط ناحیه 2  | 

این تحقیق در مورد بررسی تفاوتهای زبان شناختی دو اثر ادبی مربوط به دو دوره تاریخی متفاوت یعنی قرن چهارم و پنجم و قرن 14 هجری قمری است که در  یک طرف آن بخشی از " سفرنامه" ناصر خسرو قبادیانی و در طرف دیگر قسمتی از کتاب "بیاض سفر" اثر ایرج افشار یزدی( متولد 1304) نویسنده و پژوهشگر معاصر می باشد .

هر دو اثر حاصل گشت و گذار به نقاط مختلف جهان است که با شیوه توصیفی تهیه و تنظیم شده اند سفرنامه شرح سفر هفت ساله مولف آن است که با همه اشتمال بر واژه ها و ترکیبات کهنه ، بسیار ساده و روشن است و نمونه درخشانی از نثر نغز و پر مغز و خالی از حشو و پاکیزه فارسی به شمار می رود . در سفرنامه افشار نیز صمیمیت و سادگی بیان با دقت و ژرف بینی و اطلاعات وسیع تاریخی و ادبی در هم آمیخته است .


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  یکشنبه یکم اسفند 1389ساعت 13:24  توسط ناحیه 2  | 

 تهيه‌كننده: شيدا قزويني – كارشناس ارشد ادبيات فارسي – دبير ادبيات ناحيه 2

همانطور كه مي‌دانيم يك بخش از سؤالات امتحاني كتب ادبيات فارسي در تمامي پايه‌هاي دوره‌ي متوسطه، بخش دانش‌هاي ادبي است كه شامل تاريخ ادبيات – درآمدها و بياموزيم‌هاي كتب مذكور مي‌باشد. دانش آموزان برای مطالعه این موضوعات پراکنده با مشكل مواجه هستند. لذا دراين بضاعت مزجاة سعي بر آن بوده است فقط دانش آموزان با سؤالات اين بخش آشنا شوند. بنابراين ذوق و سليقه‌ي شما همكاران فرهيخته در طرح سؤالات اين بخش قابل احترام است.

اين جزوه در بر دارنده سؤالات كتاب ادبيات فارسي (1) مي‌باشد.

           درود بر عاشقان كوي حق باد.

 

بخش اول


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم بهمن 1389ساعت 22:29  توسط ناحیه 2  | 
مرضیه نوروزیان :دبیر ادبیات "ناحیه ۲"

  دکتر طاهره ی صفارزاده شاعر،نویسنده، نظریه پرداز، محقق، مترجم و استاد دانشگاه، در27 آبان 1315 خورشیدی در شهرستان سیرجان به دنیا آمد. چهارساله بود که والدینش – ابتدا پدر وسپس مادر- را در فاصله ی 40 روز ازدست داد. بنا به گفته ی خودش در کتاب "مردان منحنی" از وقتی خواندن ونوشتن آموخت، چیزهایی می نوشت به صورت شعرونثر، مورد تشویق قرار می گرفت.اولین شعری که به شاعری او جنبه ی رسمی داد، شعری بود با عنوان"بینوا وزمستان"که در روزنامه دیواری مدرسه چاپ شد.آن وقت کلاس اول دبیرستان بود وسیزده سال داشت.


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1389ساعت 11:45  توسط ناحیه 2  | 

فاطمه علی زمانی "ناحیه۲

 چکیده:

برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن          که نگین پادشاهی دهد از کرم گدارا

آن چه در این مقاله می خوانید، توضیحی پیرامون نگین پادشاهی است وهدف ازآن رفع ابهامات وشبهات درباره ی ارزش مادی و معنوی انگشتر حضرت علی(ع) است .

کلید واژه ها :

آیه ی ولایت، تفسیر، شبهات، زکات، همای رحمت



ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1389ساعت 11:40  توسط ناحیه 2  | 
 

فاطمه حجه فروش (ناحیه۲)

چكيده

نفس امّاره بزرگترين رهزن وجود انسان است كه با وعده هاي دروغين مانع از عروج به كمال مي شود. بزرگان عرفان با مدد قوّه ي تخيّل به توصيف نفس زشت سيما پرداختند و از ظرايف بياني زيبا براي گسستن زنجير اسارت استفاده كردند. آدمي زماني به صفاي درون و آرامش روان مي رسد كه نفس و اميالش را به نابودي كشانده باشد. عطار نيز مانند استادانش سفارش به پالايش نفس مي كند. پس شوق ديدار حقّ مستلزم بت شكني است.

واژه هاي كليدي: عطّار، نفس امّاره، منطق الطير


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  جمعه یکم بهمن 1389ساعت 17:18  توسط ناحیه 2  | 
زبان فارسی تخصصی۳

طراح:موسیوند "ناحیه۲"


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم دی 1389ساعت 10:25  توسط ناحیه 2  | 
   ادبیات فارسی (2) _ رشته ی علوم انسانی

 

عنوان درس :          درس اول :   الهی / همای رحمت 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم دی 1389ساعت 10:6  توسط ناحیه 2  | 
ادبیات داستانی در کتاب های متوسطه
ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم آذر 1389ساعت 16:57  توسط ناحیه 2  | 
اشعاری از قیصر امین پور

"روحش شاد"


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم آذر 1389ساعت 8:14  توسط ناحیه 2  | 

چكيده     فاطمه علي عربي كارشناس ارشد ادبيات فارسي

از اواخر قرن نوزدهم  و اوايل قرن بيستم  ،  ادب متعهّد پايداري به صورت يك نظريه ي ادبي مطرح گرديد . البتـه با كنكاش در اين  مقوله  درمـي يابيم كه  نظريه پردازان مكاتب فكـري و ادبـي مختلف ، هنـوز به تعريف جامع و مانعي از اين نوع ادبـي نرسيده اند . 

در انقلاب اسلامـي نيز عناصر فرهنگـي ،  اجتماعـي ، سياسـي و اقتصادي هر كدام به گونه اي ، عامل مؤثر در اين انقلاب محسوب مـي شوند .

در اين مقالـه  سعـي شـده  از يك سو به  ادبيـات پايـداري و مقاومت و  ويژگـي هاي آن و در كنار آن قالب هاي پركاربرد آن پرداختـه شود  از سوي ديگر نسبت  ميـان ادبيـات و مقوله ي تعهّد و پايـداري را در سه سطح كلّـي ، عام و خاص باز نماييم .

در بطن مفهوم ادب پايـداري نوعـي « اعتراض » ، « نفـي » و « نه » نهفتـه است . اين «  اعتراض »  و « نه »  به هر نوع انحـراف ،  بـي عدالتـي و آلودگـي اعم  از :  اجتماعـي ، سياسـي ،  اخلاقـي ، دينـي و ... گفته  مـي شود كه  هنرمنـد تاب  تحمّل آن  را  در پيرامـون خود نـدارد  و در نهايت  نسبت  به استبـداد داخلـي  و خارجـي معترض مـي گردد .

در جريان انقلاب اسلامـي ادبيـات اين دوره در سه مرحله شكل مـي گيرد .

1- ادبيـات قبل از انقلاب اسلامـي 

2- ادبيـات در دوران انقلاب اسلامـي

3- ادبيـات طـي هشت سال دفاع مقدّس و جنگ تحميلـي

بـي شك شعـر دوران  دفـاع  مقدّس و انقلاب اسلامـي ،  از نظر بار عرفـانـي و ارزش هاي انسانـي از  دوره هاي پر افتخار شعر فارسي به شمار مي رود ؛ و ادبيات قبل از انقلاب اسلامـي نيز مشحون است از ظلم ستيزي و مبارزه با استبـداد  و بـي عدالتـي .

كليـد واژه ها  :  ادبيـات ، ادبيـات پايـداري ، ادب متعهّد ،  قالب هاي شعـري  

 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم مهر 1389ساعت 10:8  توسط ناحیه 2  | 
اندیشه ی سفر

نویسنده: مریم ناظم


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه چهارم خرداد 1389ساعت 11:23  توسط ناحیه 2  | 
 

زبان فارسی ۱ "ویژگی های فعل"

خانم مریم ناظم


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه چهارم خرداد 1389ساعت 11:19  توسط ناحیه 2  | 
 

نویسنده مقاله: خانم بهجت هاشم

پیش دانشگاهی مهدیه "ناحیه۲"


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1389ساعت 12:16  توسط ناحیه 2  | 
 ادبیات ۱-۲-۳ نوبت صبح وبعداز ظهر "۸ سری"

            ناحیه۲


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1389ساعت 8:50  توسط ناحیه 2  | 
شیوه های امتحان  و ارزیابی

تهیه کننده:خانم مریم ناظم "ناحیه ۲"


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1389ساعت 8:29  توسط ناحیه 2  | 
سوالات تاریخ ادبیات۱و۲

اقای منصور جعفری


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1389ساعت 8:25  توسط ناحیه 2  | 
سوالات استاندارد درس زبان فارسی۲(متوسطه)

طراح: فاطمه علی زمانی: ناحیه ۲


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1389ساعت 8:11  توسط ناحیه 2  | 
یاساهای چنگیز

علی ثابتی صالح

دبیر ناحیه۲


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1389ساعت 12:23  توسط ناحیه 2  | 
  

 

 سوالات ارایه های ادبی

طراح: معصومه کیاهی

ناحیه ۲ همدان


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1389ساعت 12:17  توسط ناحیه 2  | 

 

           

                           در وجود انسان گرايش به جمال و زيبايي وجود دارد. چه به معني زيبايي دوستي و چه به معني زيبايي آفريني كه هنر ناميده مي‌شود. بدون شك هرچه انسان از لحاظ روحي پاك‌تر باشد بهتر و بيشتر مي‌تواند از زيبايي‌ها لذت ببرد و به آن‌ها گرايش نشان دهد.

              شيدا قزويني

                  دبير زبان و ادبيات فارسي

          كارشناس ارشد ادبيات فارسي

 

               آموزشگاه ايثارگران

               سال تحصيلي 89 88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1389ساعت 8:12  توسط ناحیه 2  | 
 

           ناحیه۲

 ۱- خانم اعظم جمشیدیان

۲- خانم معصومه کیاهی

۳-خانم شهین کریمی منسوب

 |+| نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1389ساعت 7:56  توسط ناحیه 2  | 
 
  بالا